fbpx

Yinyoga

Strekking en ontspanning op een diep niveau

“Het lichaam wordt ‘passief’ gestrekt, wat wil zeggen dat u de zwaartekracht het werk laat doen.”

Het ‘yin‘ staat in de Chinese filosofie voor het koude, het donkere, het passieve. De ‘richting’ van het yin is naar binnen en naar beneden, zichzelf kleiner makend. Verschijnselen zoals de nacht, de winter, de grond en de maan worden gezien als meer yin (in relatie tot de dag, de zomer, de lucht en de zon, die meer yang zijn). Waar in onze moderne westerse wereld de focus (te) vaak ligt op yang-kwaliteiten als doorzettingsvermogen en ambitie, wordt in de traditionele Chinese cultuur veel waarde gehecht aan de yin-kwaliteiten beheersing en kalmte.

Hoe werkt het?

De sessie begint met een grondingsoefening waarbij u contact maakt met uw ademhaling om bij uzelf te komen. Anders dan bij veel andere yogavormen wordt er geen warming-up gedaan, om de spieren niet te veel te activeren. Het lichaam wordt ‘passief’ gestrekt, wat wil zeggen dat u geen spierkracht gebruikt om nóg een beetje verder te komen, maar de zwaartekracht het werk laat doen. Bijna alle oefeningen in de Yinyoga worden zittend of liggend uitgevoerd, dicht bij de grond. Fysieke beheersing en innerlijke kalmte staan centraal. Een asana, een yogahouding, wordt rustig en precies opgebouwd met controle over elke beweging. Eenmaal in de asana blijft de aandacht alert naar binnen gekeerd. U gaat na hoe ieder deel van uw lichaam voelt op dit moment. Ervaart u nog spanning, dan laat u deze bewust wegvloeien.

Voor maximaal effect worden de houdingen aanzienlijk langer aangehouden dan bij de meeste yogavormen, vaak zo’n drie tot vijf minuten, soms nog langer. Dit geeft u de mogelijkheid om een staat van totale overgave te bereiken. Na een aantal houdingen wordt de sessie afgesloten met een liggende ontspanningsoefening. De Yinyoga wordt door beginnende beoefenaars soms als behoorlijk pittig ervaren. De truc is echter om niet te veel bezig te zijn met presteren (degene naast mij komt veel verder, doe ik het wel goed genoeg?) en meer met waarnemen en accepteren (ik kom vandaag minder ver dan vorige week, oké, dan is dat zo). Zo blijft u binnen uw eigen grenzen

Het lichaam wordt ‘passief’ gestrekt, wat wil zeggen dat u de zwaartekracht het werk laat doen

Het ‘yin‘ staat in de Chinese filosofie voor het koude, het donkere, het passieve. De ‘richting’ van het yin is naar binnen en naar beneden, zichzelf kleiner makend. Verschijnselen zoals de nacht, de winter, de grond en de maan worden gezien als meer yin (in relatie tot de dag, de zomer, de lucht en de zon, die meer yang zijn). Waar in onze moderne westerse wereld de focus (te) vaak ligt op yang-kwaliteiten als doorzettingsvermogen en ambitie, wordt in de traditionele Chinese cultuur veel waarde gehecht aan de yin-kwaliteiten beheersing en kalmte.

Hoe werkt het?

De sessie begint met een grondingsoefening waarbij u contact maakt met uw ademhaling om bij uzelf te komen. Anders dan bij veel andere yogavormen wordt er geen warming-up gedaan, om de spieren niet te veel te activeren. Het lichaam wordt ‘passief’ gestrekt, wat wil zeggen dat u geen spierkracht gebruikt om nóg een beetje verder te komen, maar de zwaartekracht het werk laat doen. Bijna alle oefeningen in de Yinyoga worden zittend of liggend uitgevoerd, dicht bij de grond. Fysieke beheersing en innerlijke kalmte staan centraal. Een asana, een yogahouding, wordt rustig en precies opgebouwd met controle over elke beweging. Eenmaal in de asana blijft de aandacht alert naar binnen gekeerd. U gaat na hoe ieder deel van uw lichaam voelt op dit moment. Ervaart u nog spanning, dan laat u deze bewust wegvloeien.

Voor maximaal effect worden de houdingen aanzienlijk langer aangehouden dan bij de meeste yogavormen, vaak zo’n drie tot vijf minuten, soms nog langer. Dit geeft u de mogelijkheid om een staat van totale overgave te bereiken. Na een aantal houdingen wordt de sessie afgesloten met een liggende ontspanningsoefening. De Yinyoga wordt door beginnende beoefenaars soms als behoorlijk pittig ervaren. De truc is echter om niet te veel bezig te zijn met presteren (degene naast mij komt veel verder, doe ik het wel goed genoeg?) en meer met waarnemen en accepteren (ik kom vandaag minder ver dan vorige week, oké, dan is dat zo). Zo blijft u binnen uw eigen grenzen

Wat doet het?

Op fysieke gebied is het doel van de Yinyoga om uw lichaam soepel en fit te houden. In de sessies wordt weinig bewogen, waardoor de spieren en pezen koud en wat stijf blijven. Dit zorgt ervoor dat de strekkingen aankomen bij het bindweefsel en de banden rondom de gewrichten. Deze zijn van nature strak en weinig elastisch – yin dus – en hebben de neiging te verstrammen; veel mensen krijgen op latere leeftijd last van gewrichtsklachten. Door juist deze weefsels te strekken, verbetert de stroom van energie en kan herstel plaatsvinden. Zo kunnen klachten van stijfheid en bewegingsbeperking worden verlicht en voorkomen.

Op mentaal gebied is het doel om meer in contact te komen met uw lichaam en volledig los te laten. De Yinyoga is door de rust in de sessies een heel verstillende en meditatieve yogavorm. Door de langere duur van de houdingen heeft u alle tijd om elk hoekje van uw lichaam te onderzoeken: waar voel ik de strekking, is er pijn of ander ongemak? Na een poosje raakt het denken als vanzelf op de achtergrond en is er alleen nog maar de ervaring, hier, nu. U wordt één met de asana. Zo krijgt ook uw geest de kans zich op een diep niveau te herstellen.

Wat doet het?

Op fysieke gebied is het doel van de Yinyoga om uw lichaam soepel en fit te houden. In de sessies wordt weinig bewogen, waardoor de spieren en pezen koud en wat stijf blijven. Dit zorgt ervoor dat de strekkingen aankomen bij het bindweefsel en de banden rondom de gewrichten. Deze zijn van nature strak en weinig elastisch – yin dus – en hebben de neiging te verstrammen; veel mensen krijgen op latere leeftijd last van gewrichtsklachten. Door juist deze weefsels te strekken, verbetert de stroom van energie en kan herstel plaatsvinden. Zo kunnen klachten van stijfheid en bewegingsbeperking worden verlicht en voorkomen.

Op mentaal gebied is het doel om meer in contact te komen met uw lichaam en volledig los te laten. De Yinyoga is door de rust in de sessies een heel verstillende en meditatieve yogavorm. Door de langere duur van de houdingen heeft u alle tijd om elk hoekje van uw lichaam te onderzoeken: waar voel ik de strekking, is er pijn of ander ongemak? Na een poosje raakt het denken als vanzelf op de achtergrond en is er alleen nog maar de ervaring, hier, nu. U wordt één met de asana. Zo krijgt ook uw geest de kans zich op een diep niveau te herstellen.

Voor wie is het geschikt?

De Yinyoga kan voor iedereen heilzaam zijn. Zeker voor wie de hele week vooral yang bezig is, kan een uurtje extra yin geen kwaad. Door de focus op het bindweefsel en de gewrichten is deze yogavorm bij uitstek geschikt als remedie tegen (beginnende) gewrichtsklachten en voor mensen met een zittend beroep.

Tarieven

Prijs 60 minuten

€13,-

Yinyoga wordt gegeven door:

DutchEnglish