fbpx

Hathayoga

De klassieke yogavorm uit de middeleeuwen

“Het waarnemen van het lichaam, de adem en de geest, zonder mee te gaan in het ‘verhaal’, geeft verstilling.”

Wat Haṭhayoga in het begin van zijn ontstaan onderscheidde van andere vormen van yoga, was de combinatie van technieken die werden gebruikt om de staat van eenheid (samādhi) te bereiken. Deze combinatie bestond uit het beoefenen van statische houdingen (āsana), ademtechnieken (prāṇāyāma) en zegels (mudrā). Svātmārāma licht deze technieken in zijn klassieke werk, de Haṭhapradīpikā (geschreven in de 15e eeuw na Christus), toe in drie afzonderlijke hoofdstukken. Hij ziet deze technieken als de treden van een trap die leiden tot Rājayoga, waarin het bereiken van de staat van eenheid centraal staat.

Hoe werkt het?

In de hedendaagse beoefening van Haṭhayoga staat vooral de beoefening van statische houdingen centraal. Het gebruik van de adem komt tijdens de beoefening van deze houdingen aan bod. Niet alle zegels zijn even geschikt voor een yogales, maar sommige zegels doen zich voor als een statische yogahouding en kunnen daarom moeiteloos worden geïntegreerd in het oefenschema. We beginnen de yogasessie met het rustig ervaren van de aanwezigheid van het lichaam, de adem en de werking van de geest. Zodra die aanwezigheid door ons is vastgesteld, beginnen we het lichaam, de adem en de geest vanzelf op een andere wijze te ervaren. We kunnen dit vergelijken met hoe er heel verschillend naar een film kan worden gekeken.

De ‘normale’ kijker gaat helemaal op in het verhaal en laat zich meeslepen door wat de personages beleven. Iemand met een cinematografische achtergrond bekijkt de technische aspecten van de film, zoals opbouw van de scènes, posities van de camera’s en het gebruik van licht en geluid. De cinematograaf probeert te doorgronden hoe de regisseur erin geslaagd is om de ‘normale’ kijker in vervoering te brengen, zonder zelf in vervoering te raken. Gedurende de oefeningen past u het standpunt van de cinematograaf toe op uzelf en probeert u in alle houdingen uw lichaam, adem en geest vanuit stilte waar te nemen.

Het waarnemen van het lichaam, de adem en de geest, zonder mee te gaan in het ‘verhaal’, geeft verstilling

Wat Haṭhayoga in het begin van zijn ontstaan onderscheidde van andere vormen van yoga, was de combinatie van technieken die werden gebruikt om de staat van eenheid (samādhi) te bereiken. Deze combinatie bestond uit het beoefenen van statische houdingen (āsana), ademtechnieken (prāṇāyāma) en zegels (mudrā). Svātmārāma licht deze technieken in zijn klassieke werk, de Haṭhapradīpikā (geschreven in de 15e eeuw na Christus), toe in drie afzonderlijke hoofdstukken. Hij ziet deze technieken als de treden van een trap die leiden tot Rājayoga, waarin het bereiken van de staat van eenheid centraal staat.

Hoe werkt het?

In de hedendaagse beoefening van Haṭhayoga staat vooral de beoefening van statische houdingen centraal. Het gebruik van de adem komt tijdens de beoefening van deze houdingen aan bod. Niet alle zegels zijn even geschikt voor een yogales, maar sommige zegels doen zich voor als een statische yogahouding en kunnen daarom moeiteloos worden geïntegreerd in het oefenschema. We beginnen de yogasessie met het rustig ervaren van de aanwezigheid van het lichaam, de adem en de werking van de geest. Zodra die aanwezigheid door ons is vastgesteld, beginnen we het lichaam, de adem en de geest vanzelf op een andere wijze te ervaren. We kunnen dit vergelijken met hoe er heel verschillend naar een film kan worden gekeken.

De ‘normale’ kijker gaat helemaal op in het verhaal en laat zich meeslepen door wat de personages beleven. Iemand met een cinematografische achtergrond bekijkt de technische aspecten van de film, zoals opbouw van de scènes, posities van de camera’s en het gebruik van licht en geluid. De cinematograaf probeert te doorgronden hoe de regisseur erin geslaagd is om de ‘normale’ kijker in vervoering te brengen, zonder zelf in vervoering te raken. Gedurende de oefeningen past u het standpunt van de cinematograaf toe op uzelf en probeert u in alle houdingen uw lichaam, adem en geest vanuit stilte waar te nemen.

Wat doet het?

De verstilling die wordt beleefd door het waarnemen van het lichaam, de adem en de geest, wordt meegenomen in de laatste fase van de sessie, waarin het lichaam tien tot vijftien minuten volledig stil wordt gehouden in de zogenaamde lijkhouding (śavāsana). Dit geeft een verdere verdieping van het waarnemen van uzelf.

Uiteindelijk vergeet u het lichaam en de adem en komt u tot het waarnemen van de diepere lagen van de geest. Indien ook die diepere lagen uit het waarnemen worden losgelaten is er vrede, tevredenheid en geluk.

Wat doet het?

De verstilling die wordt beleefd door het waarnemen van het lichaam, de adem en de geest, wordt meegenomen in de laatste fase van de sessie, waarin het lichaam tien tot vijftien minuten volledig stil wordt gehouden in de zogenaamde lijkhouding (śavāsana). Dit geeft een verdere verdieping van het waarnemen van uzelf.

Uiteindelijk vergeet u het lichaam en de adem en komt u tot het waarnemen van de diepere lagen van de geest. Indien ook die diepere lagen uit het waarnemen worden losgelaten is er vrede, tevredenheid en geluk.

Voor wie is het geschikt?

Omdat in deze vorm van yoga de houdingen niet het doel zijn, maar slechts een middel tot het laten ontwaken van de interne waarnemer, is deze yogvorm voor iedereen geschikt die zich aangesproken voelt door deze tekst.

Tarieven

Prijs 60 minuten

€13,-

Hathayoga wordt gegeven door:

DutchEnglish