fbpx

Ashtangayoga 

(voor beginner)

Yoga zoals die een eeuw geleden in het zuiden van India werd beoefend

“Oefeningen uit de klassieke yoga en andere bewegingsvormen zijn samengevoegd tot een krachtige, energieke yogavorm.”

Ashtangayoga, of Ashtanga-Vinyasayoga, is in het begin van de twintigste eeuw in koloniaal India ontwikkeld en verspreid om de beoefening van yoga weer nieuw leven in te blazen, nadat deze traditie gedurende de Britse overheersing bijna was uitgestorven. Oefeningen uit de klassieke yoga en andere bewegingsvormen, zoals worstelen en gymnastiek, zijn samengevoegd tot een krachtige, energieke yogavorm. Volgens de eerste leraren is de Ashtanga (gedeeltelijk) gebaseerd op een practice die duizenden jaren geleden werd beoefend, beschreven in een eeuwenoud manuscript dat helaas verloren is gegaan. De herkomst van de naam wordt door sommigen betwist, maar de meeste beoefenaars nemen aan dat de yogavorm genoemd is naar de antieke leer van de ‘ashtangayoga‘, zoals uiteengezet in het klassieke werk de Yogasoetra’s. ‘Asht-anga‘ betekent ‘acht ledematen’ en het werk beschrijft de ‘acht ledematen van de yoga’, waar asana (houding) er één van is. ‘Vi-nyasa‘ betekent iets in de trant van ‘in de ruimte plaatsen’ of ‘samenvoegen’ en verwijst zowel naar de geleidelijke, stapsgewijze opbouw van een houding als naar de vloeiende overgang naar de volgende houding.

Hoe werkt het?

We beginnen de sessie met het traditionele openingsgezang, waarin we onze eerbied betonen aan de opsteller van de Yogasoetra’s. Daarna volgt een vaststaande serie sequenties, die elk weer bestaan uit meerdere houdingen. De verschillende houdingen gaan soepel in elkaar over: het einde van een oefening vormt het begin van de volgende oefening. Zo ontstaat een harmonieuze flow. Sleutelelementen in de correcte uitvoering van de Ashtangayoga zijn de drishti, de bandha en de ademhaling. De drishti is het ‘kijkpunt’: voor elke asana is er een voorgeschreven punt om de ogen op te richten, om de houding maximaal te stroomlijnen.

De bandha-punten zijn drie ‘energiesloten’ in het lichaam waar de energie van de adem door middel van spieraanspanning kan worden vastgehouden en opgeslagen. De ademhaling is gedurende de gehele sessie uw gids: het tempo van uw eigen ademhaling bepaalt hoe lang u in een houding blijft en leidt al uw bewegingen. Nadat we de serie sequenties hebben doorlopen, sluiten we af met de mantra voor geluk en wereldvrede. Aan het eind van de sessie heeft u de gelegenheid om enkele minuten liggend op de mat te ontspannen en na te voelen

Oefeningen uit de klassieke yoga en andere bewegingsvormen, zoals worstelen en gymnastiek, zijn samengevoegd tot een krachtige, energieke yogavorm

Ashtangayoga, of Ashtanga-Vinyasayoga, is in het begin van de twintigste eeuw in koloniaal India ontwikkeld en verspreid om de beoefening van yoga weer nieuw leven in te blazen, nadat deze traditie gedurende de Britse overheersing bijna was uitgestorven. Oefeningen uit de klassieke yoga en andere bewegingsvormen, zoals worstelen en gymnastiek, zijn samengevoegd tot een krachtige, energieke yogavorm. Volgens de eerste leraren is de Ashtanga (gedeeltelijk) gebaseerd op een practice die duizenden jaren geleden werd beoefend, beschreven in een eeuwenoud manuscript dat helaas verloren is gegaan. De herkomst van de naam wordt door sommigen betwist, maar de meeste beoefenaars nemen aan dat de yogavorm genoemd is naar de antieke leer van de ‘ashtangayoga‘, zoals uiteengezet in het klassieke werk de Yogasoetra’s. ‘Asht-anga‘ betekent ‘acht ledematen’ en het werk beschrijft de ‘acht ledematen van de yoga’, waar asana (houding) er één van is. ‘Vi-nyasa‘ betekent iets in de trant van ‘in de ruimte plaatsen’ of ‘samenvoegen’ en verwijst zowel naar de geleidelijke, stapsgewijze opbouw van een houding als naar de vloeiende overgang naar de volgende houding.

Hoe werkt het?

We beginnen de sessie met het traditionele openingsgezang, waarin we onze eerbied betonen aan de opsteller van de Yogasoetra’s. Daarna volgt een vaststaande serie sequenties, die elk weer bestaan uit meerdere houdingen. De verschillende houdingen gaan soepel in elkaar over: het einde van een oefening vormt het begin van de volgende oefening. Zo ontstaat een harmonieuze flow. Sleutelelementen in de correcte uitvoering van de Ashtangayoga zijn de drishti, de bandha en de ademhaling. De drishti is het ‘kijkpunt’: voor elke asana is er een voorgeschreven punt om de ogen op te richten, om de houding maximaal te stroomlijnen.

De bandha-punten zijn drie ‘energiesloten’ in het lichaam waar de energie van de adem door middel van spieraanspanning kan worden vastgehouden en opgeslagen. De ademhaling is gedurende de gehele sessie uw gids: het tempo van uw eigen ademhaling bepaalt hoe lang u in een houding blijft en leidt al uw bewegingen. Nadat we de serie sequenties hebben doorlopen, sluiten we af met de mantra voor geluk en wereldvrede. Aan het eind van de sessie heeft u de gelegenheid om enkele minuten liggend op de mat te ontspannen en na te voelen

Wat doet het?

Het uiteindelijke doel van de ‘acht ledematen van de yoga’ is om spirituele verlichting te bereiken. Deze yogavorm helpt u uw lichaam en geest te ontdoen van onzuiverheden. U zoekt uw fysieke en mentale beperkingen op, om deze vervolgens te overwinnen. Doordat we ieder keer werken met dezelfde sequenties, raakt u er snel mee vertrouwd.

De verschillende houdingen volgen elkaar als vanzelf op in een prachtige dans, wat ruimte geeft om het denken los te laten. Het focussen van de aandacht op de drishti, de bandha en de ademhaling scherpt de concentratie en zorgt voor innerlijke verstilling terwijl het lijf actief is. U versterkt uw spieren én uw geestkracht.

Wat doet het?

Het uiteindelijke doel van de ‘acht ledematen van de yoga’ is om spirituele verlichting te bereiken. Deze yogavorm helpt u uw lichaam en geest te ontdoen van onzuiverheden. U zoekt uw fysieke en mentale beperkingen op, om deze vervolgens te overwinnen. Doordat we ieder keer werken met dezelfde sequenties, raakt u er snel mee vertrouwd.

De verschillende houdingen volgen elkaar als vanzelf op in een prachtige dans, wat ruimte geeft om het denken los te laten. Het focussen van de aandacht op de drishti, de bandha en de ademhaling scherpt de concentratie en zorgt voor innerlijke verstilling terwijl het lijf actief is. U versterkt uw spieren én uw geestkracht.

Voor wie is het geschikt?

De Ashtangayoga is behoorlijk uitdagend en inspannend. Deze les is met name geschikt voor de enthousiaste beginnende beoefenaars. De Specialist zal u in de juiste opbouw van de houdingen begeleiden, om uw leerproces veilig te laten verlopen en blessures te voorkomen. Als een asana voor u niet meteen haalbaar is, kan deze altijd worden aangepast.

Is yoga nog helemaal nieuw voor u? Dan raden wij u aan om eerst eens een aantal sessies te volgen van bijvoorbeeld de Yin-Yangyoga, om uit te proberen welke vorm het beste bij u past.

Voor wie is het geschikt?

De Ashtangayoga is behoorlijk uitdagend en inspannend. Deze les is met name geschikt voor de enthousiaste beginnende beoefenaars.  De Specialist zal u in de juiste opbouw van de houdingen begeleiden, om uw leerproces veilig te laten verlopen en blessures te voorkomen. Als een asana voor u niet meteen haalbaar is, kan deze altijd worden aangepast.

Is yoga nog helemaal nieuw voor u? Dan raden wij u aan om eerst eens een aantal sessies te volgen van bijvoorbeeld de Yin-Yangyoga, om uit te proberen welke vorm het beste bij u past.

Tarieven

Prijs 75 minuten

€16,-

Ashtangayoga wordt gegeven door:

DutchEnglish